Opti 82c941

Opti 82c941

 Kolejna karat córka z mojej kolekcji   OPTi 82C941


Dla osób nie znających tematu karty córki (tzw daughter  boards ) to specjalne  karty rozszerzające możliwości karty dźwiękowej o syntezę midi.  Mają formę dodatkowych modułów dołączanych do specjalnego 26 pinowego (waveblaster conector)  złącza na karcie dźwiękowej (karta oczywiście musi takie złącze posiadać a nie wszystkie mają zwłaszcza nowe karty są produkowane już niestety bez tego złącza).  Poniżej wygląd konektora midi (waveblaster connector) na przykładowej karcie.

W dzisiejszych czasach kiedy ścieżki dźwiękowe w grach są w formatach audio a większość muzyki jest dostępna m postaci mp3 lub zapisana w wysokiej jakości za pomocą bezstratnych kodeków sam standard midi nie jest już tak popularny jak kiedyś  co oczywiście wcale nie znaczy że przestał on istnieć lub został zapomniany.

W czasach swej świetności większość gier posiadała ścieżki dźwiękowe w standardzie midi a jakość syntezy midi jaką dysponowała karta muzyczna miała olbrzymie znaczenie co do tego co faktycznie usłyszymy w głośnikach komputera.

Pierwsze karty dźwiękowe  dysponowały wyłącznie syntezą AM która nie była tak naprawdę wiele lepsza od tego co można było wcześniej usłyszeć z tzw pc-speakera czyli mówiąc krótko głośnika systemowego.

Ponieważ  nie każdy sięga pamięcią na tyle daleko śpieszę z wyjaśnieniem że jeszcze wcale nie tak dawno temu wszystko co można było usłyszeć jako muzykę z komputera pochodziło z głośnika systemowego który dzisiaj jest z reguły odpowiedzialny prawie wyłącznie  za pisk potwierdzający sprawdzenie stanu płyty głównej przy starcie komputera.

Trudno sobie to może dzisiaj wyobrazić ale to właśnie głośniczek systemowy był do momentu kiedy pojawiły się rozwiązana typu covox czy właściwe karty muzyczne odpowiedzialny za efekty dźwiękowe  w komputerze.

Wyglądało to a właściwie słyszało się to tak : ))))))

Jeszcze lepiej prześledzić to na podstawie tej prezentacji która za pomocą niezapomnianego intro z  gry Secret of Monkey Island🙂

Po syntezie AM pojawiła się jej znacznie ulepszona wersja synteza FM ale tak naprawdę rewolucje w syntezie dźwięków midi pojawiła się w momencie gdy na kartach dźwiękowych zaczęto  montować pamięć do w której wpisywane były wysokiej jakości próbki realnych brzmień instrumentów za pomocą których odtwarzana była na karcie muzyka tzw. metoda wavetable .

Krótki opis metody syntezy ich powstania i rozwoju w linku poniżej:

Synteza dźwięku – Synteza dźwięku opis/ metody/różnice

Synteza wavetable za pomocą próbek tzw sampli realnych instrumentów zapisanych w pamięci rom karty dawała możliwość uzyskania najpełniejszego zbliżonego do realnego brzmienia dźwięku. Poza tym zwalniała  procesor komputera z obowiązku syntezy dźwięku- całość operacji była w tym przypadku przeprowadzana przez kartę.

W momencie pojawianie się tej możliwości syntezy    większość kart była standardowo wyposażona wyłącznie w syntezę FM   , dość szybko jednak pojawiło się wprowadzone pierwotnie przez firmę Creative ciekawe rozwiązanie polegające montowania na kartach dźwiękowych tzw waveblaster  connector dodatkowego 26 pinowego złącza do którego można było dołączać specjalne karty rozszerzeń tzw daughter boards – karty midi będące osobnymi syntezatorami midi z własnymi próbkami dźwiękowymi.

Rozwiązanie to upowszechniło się niezwykle szybko i już w  niedługi czas potem większość producentów kart dźwiękowych zaczęła montować konektory midi na swoich kartach dając użytkownikom swobodny wybór co do rodzaju syntezy midi oraz karty midi która chcą wybrać.

Czasami mamy też do czynienia z kartami w płytkę których po prostu wbudowano taki syntezator na stałe dodając też konektor midi  dzięki czemu można dokonać wyboru w zależności od tego z jakiego rozwiązania chcemy korzystać.

Najważniejszą rzeczą w tym wszystkim jest to że karty córki nie wymagają do działania żadnych sterowników , po prostu podłącza się daną kartę do złącza midi na karcie dźwiękowej (oczywiście przy wyłączonym komputerze) i w ustawieniach audio systemu w części  midi wybiera się z reguły zewnętrzny port midi.   To wystarczy aby od tego momentu dźwięki midi były przetwarzane przez kartę córkę bez udziału procesora komputera czy karty dźwiękowej.

Ustawienia w zakładce midi dla karty Turtle Beach Santa Cruz przy zamontowanej karcie midi- wybór zewnętrznego urządzenia Santa Cruz External Midi to właśnie wybór karty córki jako syntezatora midi.

Charakterystyka techniczna wg producenta:

* 0,5  ROM wysokiej jakości próbek dźwiękowych 

 * 128  instrumentów

* 32 głosowa polifonia

*Kompatybilny z General MIDI (GM)

Aktualna kolekcja kart midi:



Moje nagrania (midi recordings)
Nagrania midi – Midi recordings


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s