Creative Sound Blaster AWE32 CT 3620, CT 3670, CT 3900 oraz CT 3990

Creative Sound Blaster AWE32 CT 3620, CT 3670, CT 3900 oraz CT 3990

Karta a właściwie karty, bo jest to cała rodzina, której w żadnym razie nie mogło zabraknąć w mojej skromnej kolekcji-  słynny Sound Blaster AWE32 firmy Creative  (Advanced WaveEffects 32 (AWE32)

Creative- strona producenta

Rodzina kart AWE składa się z urządzeń o oznaczeniu  SB AWE32, SB 32 i SB AWE64, występują w niej także  podgrupy głównych  odmian takie jak  SB AWE32 Value oraz SB AWE64 Value.

AWE32   model  CT 3900

Firma Creative to niekwestionowany król branży kart muzycznych, który sprawił, że wykreowanemu przez niego standardowi sound blaster podporządkować się musiał cały rynek audio zwłaszcza jeżeli chodzi o wykorzystanie jej produktów a aplikacjach multimedialnych  a przede wszystkim grach komputerowych.

Walka o rynek audio  i dlaczego jego większość została zagarnięta właśnie przez tego producenta opisana została dokładnie w poniższym artykule:

Karty dźwiękowe i zintegrowane układy audio bez tajemnic – Najszersze w sieci i w całości po polsku (autor Piotr Gontarczyk dla pclab.pl)

Karty dźwiękowe i zintegrowane układy audio bez tajemnic

jest to też kompendium wiedzy na temat rozwoju układów audio w komputerach – LEKTURA OBOWIĄZKOWA !!!

Prezentowane poniżej modele Sound Blaster AWE32 – CT 3620, CT 3670, CT 3900 oraz CT 3990 należą do najwyższych możliwych modeli tej karty, wszystkie dodatkowo wyposażono w dodatkowe sloty pamięci simm30, do rozbudowy pamięci syntezatora karty, dwa modele CT 3900 oraz CT 3990 posiadają również 26 pinowe  złącze pozwalające na podłączenie dodatkowej karty córki.

Konstrukcyjnie karta AWE32 jest to tak naprawdę połączenie cyfrowej sekcji audio wcześniejszej karty Creativa  Sound Blaster 16  (przez co zasadniczo była kompatybilna z oryginalnym Sound Blasterem  Sound Blasterem  Pro, Sound Blasterem  2.0) z sekcją midi  w której na płytce karty zamontowano  zaawansowany syntezator ,wykupionej wcześniej przez Creativa    firmy E-MU z  512KB dostępnej pamięci    wzbogacony  dodatkowo o rozszerzalną pamięć.

Karta to  to udana próba rozszerzenia pola działania tego producenta, który na obecne czasy miał w ręku większość rynku audio na polu gier i aplikacji,  na pole nagrywania dźwięku oraz syntezy midi które to pole było wcześniej zajęte przez takich producentów jak Gravis czy Turtle Beach.

Wyposażone w bardzo zgrabne sloty na dodatkową pamięć w postaci niewielkich 30 pinowych modułów simm (co na ówczesne czasy było rozwiązaniem pozwalającym na zmniejszenie rozmiarów karty – choć akurat na modelach  prezentowanych poniżej ,ct-3900, ct-3990  tego nie widać ale na modelach typu ct  3600 – jak najbardziej )  – warto jednak tu dodać , że rozwiązanie to obecnie okazało się być dosyć kłopotliwe bo 30 pinowe moduły pamięci simm są stosunkowo trudno dostępne choć nie  nieosiągalne.

Sloty pamięci na karcie AWE  – 2 x 30 pin simm memory module on AWE32 

30 pinowy moduł pamięci simm (po lewej ) używany przez karty AWE w zestawieniu z 72 pinowym modułem (po prawej ) pamięci simm stosowanym na kartach takich producentów jak Terratec czy Hercules.

30 pinn vs 72 pinn 

 Porównanie sekcja pamięci karty Terratec EWS 64 z 72 pinowym simmem (po lewej) i  dwa 30 pinowe simmy na karcie AWE32 (po prawej )

 Drobna uwaga – maksymalna wielkość pojemności 30 pinowych simów to 16 MB , dwie takie kości dawały maksymalną dla karty AWE32 wartość w postaci 28 megabajtów , co do stosowanych przez innych producentów modułów pamięci 72 pin możemy spotkać kości o większej pojemności takie jak 32 i 64 mega.

Karty mają  możliwością rozbudowy dostępnej pamięci do bardzo dużej wtedy wielkości aż 28 megabajtów – na ówczesne czasy ilość gigantyczna , pierwszy posiadany przeze mnie komputer PC (1996-1997 ) było to  Pentium 166mmx dysponował jedynie połową tej pamięci.

AWE32  posiadają  zaawansowany syntezator EMU pozwalający na nadawanie w trybie rzeczywistym różnych efektów dźwiękowych,  oraz  (wybrane modele )  konektor  na dodatkową kartę córkę

Konektor wavetable na karcie AWE32

co sprawia że  były w czasach swojej premiery w 1994 roku   naprawdę świetną propozycją dla bardziej zaawansowanych użytkowników zajmujących się nagrywaniem i obróbką dźwięku.

W kartach zaadaptowano rewolucyjną wtedy  technologię firmy  E-mu Systems oraz  Creative Labs – soundfonts , technikę banków dźwiękowych (  pierwotnie rozszerzenie SBK w 1996 roku zmienione na   SoundFont 2.0 rozszerzenie  SF2 ) ładowalnych do pamięci karty co dawało olbrzymie możliwości tworzenia oraz modyfikacji midi oraz co ważniejsze dawało możliwość dzięki dołączonemu przez producenta oprogramowaniu budowanie własnych bibliotek sound fontów.

SoundFont – definicja i opis standardu 

Karta miała bardzo wiele odmian różniących się stopniem zaawansowania oraz możliwościami w zależności od potrzeb potencjalnych klientów.

CT27 **: CT2760

  • CT36**: CT3601, CT3602, CT3603, CT3607, CT3631, CT3630, CT3631, CT3632, CT3636, CT3360, CT3660, CT3661, CT3662, CT3665, CT3666, CT3670, CT3680 CT36 **: CT3601, CT3602, CT3603, CT3607, CT3631, CT3630, CT3631, CT3632, CT3636, CT3360, CT3660, CT3661, CT3662, CT3665, CT3666, CT3670, CT3680
  • CT37**: CT3780 CT37 **: CT3780
  • CT39**: CT3900, CT3910, CT3919, CT3940, CT3960, CT3980, CT3990, CT3991, CT3999 CT39 **: CT3900, CT3910, CT3919, CT3940, CT3960, CT3980, CT3990, CT3991, CT3999
  • CT43**: CT4331, CT4332 CT43 **: CT4331, CT4332

Dane techniczne

Możliwość nagrywania i odtwarzania dźwięku w  16-bitowe rozdzielczości.

Układ główny karty   EMU8000

Układ  EMU8011 512kb lub 1 MB  ROM na próbki dźwiękowe

Próbkowanie dźwięku w zakresie  od 5 kHz do 44,1 kHz w trybie stereo
32-głosowa polifonia
Programowalny syntezator  Efekty: Reverb i Chorus lub QSound
Obsługa SoundFont pobieranych i wgrywanych do pamięci karty   banków  dźwiękowych
Pamięć na próbki dźwiękowe w postaci dodatkowych slotów sim 30 pin  możliwość rozbudowy do maksymalnie 28 megabajtów
20-głosowy syntezator muzyki OPL3 FM
Interfejs cd-rom : Creative, Sony, Mitsumi i napędy
System rozpoznawania mowy  Speech Recognition system Creative VoiceAssis

Interfejs MIDI  kompatybilny  z Sound Blaster i MPU-401

Złącze dla dodatkowego modułu midi (wybrane modele)

Wyjścia/ Wejścia

  • Line-In
  • Mic-In
  • Line-Out
  • Speaker-Out
  • PC Speaker-In
  • SPDIF
  • Game/Joystick Port
  • CD-ROM Audio-In (SB Audio Socket)
  • CD-ROM Audio-In (MPC2 Socket): Yes
  • SIMM RAM Upgrade Module: Yes (512k on-board RAM)
  • CSP Chip Socket: CSP Chip Built-In
  • Wave Blaster Daughter Board Connector

Wygląd menadżera urządzeń po instalacji karty:


Po instalacji widzimy trzy dostępne urządzenia w zakładce midi: (dla karty AWE32 CT 3990)


– Creative Music Synth (220) – jest to zwykła synteza FM


– SB AWE32 Music Synth(620)- syntezator wavetable w zależności czy wgramy czy nie bank dźwiękowy odtwarza próbki dźwiękowe zapisane we własnym romie 512kb-1Mb lub też załadowany bank dźwiękowy.


-Urządzenie SB16 Midi Out (330) to konektor wavetable działa gdy podłączona jest do niego karta córka o ile oczywiście dany model karty posiada konektor wavetable. (TYLKO DLA KART AWE WYPOSAŻONYCH W WAVEBLASTER CONNECTOR !!!)

Na zdjęciu poniżej  widzimy że karta ma „na pokładzie” 8MB pamięci (2x 4mb simm)  z czego 2,5 wolne reszta zajęta jest przez wgrany bank dźwiękowy.

Do kontroli karty jak i pracy z syntezatorem służy program Awe Control Panel  instalujący się wraz z oprogramowaniem karty .

AWE32 CT 3620

AWE32 CT 3670

AWE32 CT 3990

AWE32 ct3990 pamieć 8MB oraz karta córka Terratec

AWE32 ct3990 pamieć 8MB oraz karta córka Terratec

AWE32 ct3990 pamieć 8MB oraz karta córka Terratec 

The ultimate sound card for those who take PC sound seriously- tak producent reklamował swój produkt i w 1996 roku sound balster awe32 otrzymał nagrodę Best Buy jako najlepszy zakup w branży komputerowej na polu multimediów.

Oczywiście AWE32 nie było triumfem absolutnym na rynku istniała jeszcze wtedy  legendarna dzisiaj firma  Gravis z całą linią kart Ultrasound oraz klony tejże  które opanowały tak dużą część obecnej sceny komputerowej i zdobyły tylu wiernych użytkowników że na tym polu Creative ze swoimi produktami, które co niestety trzeba podkreślić nie dorównywały jakością toru audio Gravisowi nie były w stanie odnieść 100%  sukcesu .

Oczywiście rozwiązaniem posiłkowym była koegzystencja obu tych kart w jednym komputerze i wielu użytkowników tak właśnie zrobiło dokonując zakupu i montażu w swoim komputerze obu tych kart.

Karty działają oczywiście zarówno w systemie dos jak i w windowsie 3.1 , windowsie 95 , oraz  windowsie 98 , poniżej konfiguracja karty w setupie uruchamianej w dosie gry Blood 

Możliwe jest oczywiście korzystanie zarówno z syntezy FM jak i syntezatora kart , istnieje również  możliwość wgrywania sound fontów do karty w systemie dos.

Do wgrywania banków dźwiękowych sf2 w dosie  służy prosty program  program aweplay.exe – po wydaniu komendy

aweplay    nazwa pliku.mid nazwa soundfonta.sf2 program zaczyna odtwarzać dany plik midi którego brzmienie jest uzależnione od rodzaju wgranego banku dźwiękowego:


Po wydaniu komendy aweplay intro.mid sonic.sf2 program zaczyna odtwarzać plik midi z wgranym do pamięci soundfontem – w tym przypadku sonic.sf2

———————————————————————————————-

Uwagę zwraca również rzecz  nie najważniejsza w tym wszystkim ale natychmiast zauważalna – rozmiar !!!, najdłuższe modele karty mają długość ok 35 centymetrów co sprawiało że czasami nie chciały się po prostu zmieścić do obudowy komputera i konieczne była lekka przeróbka tejże żeby w ogóle chciały się zmieścić.



W przypadku kart firmy Creative trzeba dodać że to co nie udało się innym twórcom kart dźwiękowych na tym polu czyli spopularyzowanie i uczynienie głównym standardem swoich  banków dźwiękowych  udało się firmie Creative  z plikami SF2. 

Nie powstają obecnie banki dźwiękowe firm takich jak Turtle Beach (pbk, wbf) Terrateca, Hoontecha czy Hercules (94b) za to  standard sf2 jest jak najbardziej rozwijany i ciągle pojawiają się nowe ,często sięgające kilkuset mega wielkości bardzo zaawansowane, komercyjne   banki dźwiękowe.

Zainteresowanych odsyłam na stronę http://www.sf2midi.com/  która zawiera olbrzymią kolekcję soundfontów w formacie sf2 jak również na strony

http://www.hammersound.net/hs_links.html  oraz http://www.synthzone.com/soundfont.htm które są dobrym źródłem dla poszukiwania soundfontów jak i linków do innych  stron o podobnej tematyce.

Przeobrażeniu uległa też technologia i stosowanie samych banków dźwiękowych, zrezygnowano obecnie z produkcji kart z dodatkowymi modułami pamięci w postaci kości ram , zwłaszcza że w wyższych modelach kart firm Creative pojawiła się możliwość wykorzystywania pamięci ram komputera jako miejsca wgrywania banków dźwiękowych.

Istnieją też programy które  są w stanie korzystać z soundfontów przy odtwarzaniu plików midi .

http://support.xmplay.com/ oraz plugin midi http://support.xmplay.com/files_view.php?file_id=500.

Ustawienia w zakladce midi programu xm play

Aby skorzystać z  dobrodziejstwa soundfontów przy odtwarzaniu plików midi  należy po instalacji programu xmplay  zainstalować plugin midi czyli po prostu przekopiować do folderu z programem xmplay ) a w jego ustawieniach dodać odpowiednie soundfonty dzięki czemu z wykorzystaniem  ciekawych soundfontów (klasyczne banki dźwiękowe gravisa, rolanda, yamaha, casio, kawai  emu, itd jak i również bardzo zaawansowane współczesne soundfonty )  posłuchać (zachęcam do zabawy i zamiany soundfontów i porównanie sobie jak brzmi dany utwór odtwarzany za pomocą rożnych próbek dźwiękowych poszczególnych soundfontów )sobie jak brzmiało midi odtwarzane przez takie karty jak Gravis Ultrasound, Roland, czy Yamaha.

Zaznaczam oczywiście że jest to rozwiązanie posiłkowe , zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest oczywiście zakup jakieś porządnej karty dźwiękowej  z konektorem wavebalster i dokupienie porządnej karty córki , w miarę dobrym wyborem może być Turtle Beach Santa Cruz jako karta dźwiękowa i karta córka  NEC XR385 (klon yamahy) jako urządzenie odpowiedzialne za odtwarzanie midi.

Obie stosunkowo łatwo dostępne, na ebayu,  w bardzo przystępnych cenach, jest to rozwiązanie dobre,  jeśli chcemy się trzymać systemu Windows 95 i 98 , dla dosa lepsze było by rozważenie opcji karty dźwiękowej na złącze ISA np jednego z powyższych sound blasterów AWE32  wyposażonego w konektor wavetable i wybraną kartę córkę. 




Sterowniki do kart Creative oraz oryginalne iso płyt instalacyjnych w poniższym wątku :

(Drivers and orginal installation iso in this thread)

http://vogons.zetafleet.com/viewtopic.php?t=20786

Inne ciekawe strony dotyczące kart muzycznych, historii audio w komputerach PC itd.:

(większość nie po polsku ale od czego google translate🙂

Karty dźwiękowe i zintegrowane układy audio bez tajemnic – Najszersze w sieci i w całości po polsku (autor Piotr Gontarczyk dla pclab.pl) kompendium wiedzy na temat rozwoju układów audio w komputerach – LEKTURA OBOWIĄZKOWA !!!

Tutorial dotyczący instalacji urządzeń w systemie. wybierania przerwań , adesów itd.

Soundcards Museum Historia kart dźwiękowych -muzeum kart z bardzo ciekawymi opisami i plikami dźwiękowymi do pobrania – również lektura obowiązkowa.

… a retrospective view on sound card history Crossfire Designs – Jedna z najlepszych baz wiedzy na temat historii dźwięku w komputerach – kolejna  lektura obowiązkowa.

IBM PC Ramblings(formerly the original Oldskool Beat) – historia wiedza i dużo plików dźwiękowych do przesłachania- kolejna strona której nie można ominąć !!!

Muzeum starého hardwaru a počítaču-jak sama nazwa wskazuje „Muzeum starého hardwaru a počítačů” 🙂 polecam szczególnie część dotyczącą kart dźwiękowych – Zvukové karty

HangkártyákA digitális hangrögzítés…. Olbrzymia kolekcja kart dźwiękowych ze zdjęciami i krótki opisem – niektóre karty naprawdę unikatowe !!!

PC SOUNDCARDS A Practical Guide  – Strona Sound on Sound i dużo ciekawych rzeczy na temat kart dźwiękowych.

THE HISTORY OF PC GAME MIDI By Eric Wing Krótka ale ciekawa historia midi i dźwięku  w komputerach.

Hardware Museum  Muzeum starego sprzętu komputerowego – duża sekcja kart dźwiekowych różnych producentów.

PC Sound Card Full Reports Duże zestawienie profesjonalnego testu kilkudziesięciu kart dźwiekowych.

Soundkarten Duże zestawienie różnych kart dźwiekowych plus sterowniki.

www.razor-records.ru Bardzo duże zestawienie różnych kart dźwiekowych, porównanie podstawowych parametrów.

PC soundcard page – ePanorama.net Dużo wiedzy na temat podstaw dźwięku w komputerach i kart muzycznych.

MULTIMEDIA/SOUND CARDS Olbrzymia baza wiedzy na temat podstaw dźwięku, dźwięku w komputerach, audio oraz midi.

Estrada I Studio -Digital Audio Labs CardDeluxe Interfejs audio – Estrada I Studio -Digital Audio Labs CardDeluxe    Interfejs audio

A comparison of different devices for music playback in games for MS-DOS Porównanie brzmienia różnych kart w dosie- pliki dźwiękowe do pobrania !!!

Ciekawostki :



Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s